Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met de bagage? En wie draait er op voor eventuele schade?
Meld problemen direct bij aankomt op de luchthaven. De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor vertraging, vermissing of schade aan ingecheckte bagage. Ga direct naar de servicebalie en:
Is je koffer kwijt? Mogelijk is het nodig om kleding en toiletartikelen te kopen omdat jij je koffer niet hebt ontvangen. Bewaar de bonnetjes hiervan goed. De luchtvaartmaatschappij moet de kosten volledig vergoeden. Let wel op: De uitgaven moeten redelijk zijn. Koop dus niet voor 3 weken toiletartikelen/kleding als je koffer 2 dagen vermist is. Check goed bij de maatschappij wat je maximaal mag claimen per persoon!
Is de vlucht onderdeel van een pakketreis? Dan mag je ook de reisorganisatie aansprakelijk stellen. De reisleiding moet hulp en bijstand verlenen. Bijvoorbeeld door toiletartikelen of andere essentiële zaken te geven/vergoeden.
Is je koffer niet binnen 21 dagen gevonden? Dan is je koffer officieel kwijt. Gelukkig komt het weinig voor. De luchtvaartmaatschappij moet de verloren bagage vergoeden. Zorg dat je bewijs hebt van de schade. Je moet duidelijk kunnen maken hoeveel je bagage waard was. Bijvoorbeeld met een bon van aankoop van de koffer en kleding en/of andere producten die in je koffer zaten. Moet je nog op reis? Maak dan foto's van je koffer en de inhoud.
Tips: