Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd?

Gepubliceerd: 07-07-2023

Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met de bagage? En wie draait er op voor eventuele schade?

Meld problemen direct bij aankomt op de luchthaven. De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor vertraging, vermissing of schade aan ingecheckte bagage. Ga direct naar de servicebalie en:

  • Vraag om een Property Irregularity Report (PIR)
  • Vul het PIR-formulier ter plekke in en vraag om een kopie
  • Bewaar de kopie goed! Op het formulier staat een dossiernummer

Is je koffer kwijt? Mogelijk is het nodig om kleding en toiletartikelen te kopen omdat jij je koffer niet hebt ontvangen. Bewaar de bonnetjes hiervan goed. De luchtvaartmaatschappij moet de kosten volledig vergoeden. Let wel op: De uitgaven moeten redelijk zijn. Koop dus niet voor 3 weken toiletartikelen/kleding als je koffer 2 dagen vermist is. Check goed bij de maatschappij wat je maximaal mag claimen per persoon!

Is de vlucht onderdeel van een pakketreis? Dan mag je ook de reisorganisatie aansprakelijk stellen. De reisleiding moet hulp en bijstand verlenen. Bijvoorbeeld door toiletartikelen of andere essentiële zaken te geven/vergoeden.

Is je koffer niet binnen 21 dagen gevonden? Dan is je koffer officieel kwijt. Gelukkig komt het weinig voor. De luchtvaartmaatschappij moet de verloren bagage vergoeden. Zorg dat je bewijs hebt van de schade. Je moet duidelijk kunnen maken hoeveel je bagage waard was. Bijvoorbeeld met een bon van aankoop van de koffer en kleding en/of andere producten die in je koffer zaten. Moet je nog op reis? Maak dan foto's van je koffer en de inhoud.

Tips:

  • Maak foto's van de buitenkant van je koffer of tas en de inhoud.
  • Controleer of de bagage onder jouw eigen naam wordt ingecheckt. Bij problemen moet je namelijk bewijzen dat de bagage op jouw naam is ingecheckt.
  • Bewaar altijd de bagagesticker en je boarding pass totdat je alle bagage terug hebt. Bij problemen heb je beide nodig.
  • Neem waardevolle en breekbare spullen mee in je handbagage. Bijvoorbeeld medicatie, geld en/of elektronica.
  • Is je bagage meer waard dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden? Meld dit tijdens het boeken van de reis. Zo kun je een afspraak maken over een hogere uitkering bij problemen. Let op: Het kan zijn dat je hiervoor extra moet betalen.
  • Bewaar altijd alle aankoopbonnen van de extra kosten die je maakt bij bagageproblemen.